XIX sesja Rady Miejskiej w Koszycach odbyła się 21 marca 2023 roku w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Koszyce. Rada Miejska obradowała w pełnym składzie, transmitowano przebieg obrad. W sesji uczestniczyli: Kierownicy Jednostek Organizacyjnych, Sołtysi.
Rada Miejska w Koszycach dniu 21 marca 2023 roku podjęła 7 uchwał:
1) XIX/215/2023 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2023 rok
2) XIX/216/2023 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Koszyce
3) XIX/217/2023 w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy w formie świadczenia pieniężnego przeznaczonego na zakup posiłków lub produktów żywnościowych dla osób i rodzin w ramach wieloletniego rządowego Programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023
4) XIX/218/2023 w sprawie przyjęcia Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023-2026;
5) XIX/219/2023 w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia stawki za 1 km przewozu dzieci niepełnosprawnych do szkół i placówek oświatowych
6) XIX/220/2023 w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta i Gminy Koszyce w 2023 rok
7) XIX/221/2023 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Miasta i Gminy
(uchwały Rady Miejskiej: BIP Miasto i Gmina Koszyce, zakładka Rada Miejska- uchwały)
oraz przyjęła sprawozdania:
1) Sprawozdanie Miejskiego i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koszycach z realizacji Gminnego Programu Wsparcia Rodziny na lata 2020-2022 za rok 2022;
2) Sprawozdanie z działalności Miejskiego i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koszycach za rok 2022;
3) Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Koszyce na lata 2020-2023 za rok 2022.
Informację z okresu międzysesyjnego przedstawił Burmistrz Miasta i Gminy Koszyce Stanisław Rybak, który wskazał ograniczenia rzutujące na końcówkę roku ubiegłego jak i realizacje zadań w roku bieżącym. Głównie to: konsekwencje zdrowotne ponad dwuletniej pandemii , wpływ wojny na Ukrainie, wysoka inflacja oraz wzrost cen paliw szczególnie energii elektrycznej, które w sposób zasadniczy negatywnie mogą wpłynąć na realizację planowanych zamierzeń. Pomimo tych niekorzystnych implikacji opartych na faktach globalnych które wpływają na predyspozycje gminy co do realizacji zadań, budżet jaki został przyjęty do realizacji i jest w trakcie realizacji jest wyjątkowo duży, pod względem rzeczowym jak i nominalnym. Po stronie dochodowej wynosi ponad 32 mln zł. a po stronie wydatkowej ponad 38 mln. zł. Połowa po stronie wydatkowej , około 19 mln. zł to wydatki przewidziane na inwestycje. Taka sytuacja wynika z możliwości pozyskania funduszy z różnych źródeł i w oparciu o potrzeby jakie radni, kierownicy jednostek, sołtysi zgłaszali skonstruowany został budżet. Poza już przyjęte inwestycje planowane są, inne dodatkowe zadania. Czy wszystko zostanie zrealizowane, trudno przewidzieć, wtedy kiedy planowaliśmy i dzisiaj, są przesłanki wszelakie żeby zostały zrealizowane. W sprawach lokalnych: w zakresie modernizacji dróg w roku ubiegłym i na początku roku bieżącego wykonanych zostało 18 odcinków dróg, długości 11km 794 m, za blisko 5 mln zł. Burmistrz zwrócił uwagę na brak dbałości o stan i utrzymanie dróg i poboczy, zaapelował do sołtysów jako gospodarzy wsi i do radnych by szczególną uwagę zwracali na tę sytuacje. 25 marca w sobotę po raz 11 odbędzie się akcja sprzątania gminy. Większość organizacji potwierdziła swój udział, zgłoszono około 800 uczestników akcji. Akcja ma wymiar nie tylko materialny ale i edukacyjny. Następna sprawa dotyczy wodociągów i kanalizacji w ramach środków z Polskiego Ładu. Dotacja w wysokości 4mln 555 tys. zł. wraz z udziałem własnym w sumie około 5 mln. zł. Inwestycja podzielona na 5 tematycznie zróżnicowanych części. W 3 miejscowościach wydłużona sieć wodociągowa, na oczyszczalni wykonano sitopiaskownik i zamontowano wagę, wykonano monitorowanie całej sieci , zakładane są urządzenia fotowoltaiczne na ujęciu wody w Modrzanach i Koszycach oraz przy zbiorniku Zagaju. Część prac została wykonana , płatność będzie realizowana po całkowitym zakończeniu inwestycji. Następnym zadaniem o innym charakterze mniej gospodarczym a bardziej wizerunkowym , rekreacyjnym jest punkt widokowy na Witowie, ścieżki rowerowe piesze i 900 m. drogi dojazdowej oraz wykonanie świetlicy w Witowie. Inwestycja jest po przetargach , umowy podpisane, promesa w wysokości 2 mln 300 tys. zł., resztę ponad 1 mln. zł sfinansowane zostanie z budżetu gminy. Problem jest z parkiem we Włostowicach gdzie umowa już od roku podpisana ale brak uzgodnień z Wodami Polskimi oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków nie pozwala Wykonawcy na rozpoczęcie inwestycji. Wartość zadania wynosi ponad 3mln. zł., połowa to dotacja z Urzędu Marszałkowskiego. Następne zadanie - budowa świetlicy wiejskiej w Morsku jest przygotowana ale brak źródła finansowania wstrzymuje realizację. Staramy się o sfinansowanie w części ze środków zewnętrznych. Już dwukrotnie, bezskutecznie gmina występowała o dofinansowanie ze środków dla gmin popegeerowskich. Nie było możliwości odwołania się od decyzji, czynimy w dalszym ciągu wysiłki i zachęcamy również sołectwo, abyśmy mogli poszczycić się wspólnym sukcesem. W oświacie, realizowane są dwie inwestycje, w Książnicach Wielkich oraz w Koszycach. Gro środków na realizację pochodzi z funduszu norweskiego. W Książnicach Wielkich przewidziana jest między innymi wymiana źródła ciepła z węglowego na zrębki drewniane oraz budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 8,1kWh na obiekcie szkolnym. Koszt inwestycji wynosi około 1,4 mln zł. W Koszycach wartość inwestycji to 3,9 mln zł., i obok innych spraw związanych z termomodernizacją budynku, montowana będzie ziemna pompa ciepła oraz kolektory fotowoltaiczne o mocy 112 kWh, co pozwoli na zminimalizowanie kosztów ogrzewania.
Udział własny we wszystkich planowanych inwestycjach wyniesie 7,5 mln zł. Obok zadań i inwestycji zawartych w budżecie planuje się do rozważenia kilka zadań dodatkowych. Wymiana azbestowych rur wodociągowych we Włostowicach, koszt realizacji to około 1 mln. zł., ze środków własnych. Planowana od kilku lat modernizacja parku w Koszycach, w ramach związku CENOMA w Szczurowej. Koszt inwestycji to około 280tys. W Książnicach Wielkich, po uruchomieniu naboru na modernizacje boisk przyszkolnych, planuje się wymianę zużytej nawierzchni asfaltowej w części zachodniej boiska oraz modernizację skweru przed szkołą. Oba te zadania szacowane są na około 500tys. zł. W ramach ochrony przeciwpożarowej planowany jest zakup średniego samochodu pożarniczego dla OSP w Koszycach. Koszyce są w systemie krajowym, w ubiegłym roku 71 razy wyjeżdżali do różnego rodzaju zdarzeń. Jednostki OSP na terenie gminy dysponują 8 samochodami. W Koszycach 3 samochody: z 2014roku, 2004 i z 1997r. W Przemykowie 2 samochody: z 2004 i 1990 r. Po sfinalizowaniu zakupu nowego samochodu do OSP Koszyce, Przemyków otrzymałby jeden z samochodów z OSP Koszyce. OSP Łapszów posiada samochód z 1998 roku i Rachwałowice samochód z 1998roku, natomiast OSP Książnice Wielkie użytkują samochód pożarniczy z roku 1976. Musimy myśleć o wsparciu OSP Książnice Wielkie. Gmina promesę na nowy samochód otrzyma w kwietniu. W budżecie zaplanowane jest 600 tys. zł. w tym 500 tys. na zakup samochodu bojowego oraz 100tys. na inne zakupy. Komendant PSP dofinansuje zakup samochodu. Ponadto planowane jest w tym roku założenie urządzeń fotowoltaicznych na OSP Koszyce o mocy 30 kWh, Domu Kultury w Przemykowie o mocy 3 kWh i Dziennym Domu Senior+ w Książnicach Małych o mocy 7kWh. Rozważana jest inwestycja w magazyny energii, tak aby nie kupować w martwych sezonach droższej energii tylko zużywać nadwyżkę skumulowaną w magazynie. Kolejna inwestycja to ogólnodostępna tężnia w Książnicach Małych, jej koszt opiewa na 250tys. złotych. Zadanie zrealizowane zostanie w m-cu kwietniu b.r. Zgodnie z ustaleniami na posiedzeniu łączonych Komisji Rady Miejskiej Burmistrz przedstawił stanowisko wobec zgłoszonych zamierzeń sołectwa Dolany. Sołtys proponuje budowę świetlicy na gruncie, który trzeba kupić, koszt z ubiegłego roku wynosi około 170 tys. zł. za 90 arów w II klasie, kwestia odrolnienia 1 ha to około 200tys. zł.,. W opracowywaniu jest przebudowa drogi krajowej od Dolan do Piotrowic, trzeba czekać na ostateczną wersję jak będzie wyglądał pas drogowy, ponieważ w niektórych częściach droga będzie poszerzana a działki będą wykupywane. Prócz świetlicy Sołtys zgłasza dwie propozycje: budowa suchego zbiornika do przejmowania wody spływającej z gór . W opracowaniu GDDKiA jest planowany przepust pod drogą 79 i jest już planowany zbiornik na wodę. Trzecia sprawa jest bardzo atrakcyjna dla gminy: budowa parkingu typu parkuj i jedź. Buduje się tego typu parkingi obecnie w wielu miastach. Na terenie gminy można rozważyć zorganizowanie takiego parkingu w innej lokalizacji. Po wyrażeniu zgody przez Mieszkańców w miejscowości Jaksice na działce gminnej obok działki na której położona jest świetlica. Parking służyłby Mieszkańcom Dolan, Jaksic, Zagaja, Modrzan, Biskupic, Łapszowa, Koszyc i okolic. Świetlicę w Dolanach można zlokalizować na trzy sposoby, zgodnie z propozycją Sołtysa Dolan. Druga propozycja poparta stanowiskiem Mieszkańców, w innej lokalizacji na działce którą sołectwo dysponuje i jest zlokalizowany plac zabaw. Na zebraniu wiejskim Mieszkańcy powinni podjąć decyzję. Gmina waży koszty ale jest zdeterminowana w ciągu 2 lat postawić świetlicę w Dolanach. Sposób jaki proponuje Sołtys Dolan, jest jedną z koncepcji do rozpatrzenia.
Na modernizacje w oświacie przeznaczamy około 6 mln. zł. poza subwencją. Roczną subwencję na oświatę otrzymujemy w wysokości około 4 mln. 230 tys. zł. Około 2mln. zł dopłacamy do oświaty.
Burmistrz przedstawił ograniczenia związane ze wzrostem energii elektrycznej od czerwca 2023 r. i konieczność oszczędzania energii czym uzasadnił potrzebę budowy fotowoltaiki. Na dzień dzisiejszy do końca czerwca tego roku mamy jednakową cenę do płacenia za zużytą energię, jest to średnio około 30 gr. Netto przy 5% VAT. Do końca roku cena za kilowat ma wynosić 78 groszy, wzrost 250 %, poprzez grupę zakupową próbowaliśmy uczestniczyć w przetargu, najtańsza oferta 2,40 za kilowat. 800 % wzrostu. Nie podpisaliśmy dokumentu. W drugim półroczu VAT do energii będzie wynosił 23%.
Burmistrz zwrócił uwagę na drastyczne obniżenie aktywności organizacji trzeciego sektora, zachęcał do włączenia się w działania, zaprosił organizacje pozarządowe, sołtysów i radnych na spotkanie 21 kwietnia br. poświęcone popularyzacji przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe oraz w ramach funduszu sołeckiego w 2022r.
Mieszkańcy złożyli 1922 wnioski o dopłatę do różnego rodzaju węgla, pozytywnie rozpatrzonych zostało 1335 wniosków. Kwota wypłaconych dopłat wyniosła 4mln 5 tys. zł. Dodatkowe źródła prócz węgla to 223 piece na pellet, 24 na drewno kawałkowe, 41na gaz, 37na olej opałowy, w sumie 332 dopłat w różnej wysokości. Dwuosobowe Komisje 250 razy odwiedziły Wnioskodawców w celu ich weryfikacji. W statystyce przybyło 90 osób do regulowania opłat za odpady komunalne. Do końca grudnia wydano 270 zaświadczeń do zakupu opału, a od stycznia do 15 marca br. 262. Firma rozprowadziła około 700 ton opału.
Prezes Małopolskiego Związku Kolarskiego wystąpił z propozycją zorganizowania 2 czerwca b.r I etapu 60 Małopolskiego Wyścigu Górskiego z Koszyc do Myślenic. Ponad 20 międzynarodowych ekip kolarskich o godz. 12: 30 wystartowałoby z Koszyc. Dla Samorządu to splendor i promocja , ponadto w tym terminie zorganizowanych byłoby kilka amatorskich wyścigów dla dzieci i dorosłych.
W sprawach różnych między innymi poruszone zostały sprawy dotyczące terminu remontu dróg powiatowych, możliwości współfinansowania budowy chodników przy drogach powiatowych, utrzymania porządku na drogach gminnych i poboczach, odświeżenia elewacji.
Pełna transmisja obrad - strona internetowa: www.koszyce.gmina.pl