W ramach projektu partnerskiego gmin: Szczurowa, Rzezawa, Drwinia oraz Koszyce pt. „Wzmocnienie i ochrona bioróżnorodności w Dolinie Wisły”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w kwietniu 2025 roku zorganizowano wizyty studyjne do Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza oraz Interaktywnego Centrum Pszczelarstwa Apilandia dla uczniów ze szkół podstawowych z każdej gminy biorącej udział w projekcie. Zadanie wsparło edukację ekologiczną oraz zwiększyło świadomość młodzieży z czterech gmin partnerskich w zakresie ochrony i zachowania bioróżnorodności.
Do Symbiozy 3 kwietnia 2025 roku wybrali się uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Piotra Barylaka w Książnicach Wielkich, natomiast 10 kwietnia 2025 roku – uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Dziewinie. Młodzi mieszkańcy mieli okazję zapoznać się z ekspozycją stałą pod opieką edukatora, wziąć udział w warsztatach ekologiczno-przyrodniczych oraz wybrać się na spacer leśno-przyrodniczy.
Wyjazd pozwolił uczniom odkryć tajniki ekologii w interaktywny sposób, a dzięki temu poszerzyć swoją wiedzę na temat ekologii, bioróżnorodności oraz rozwinąć postawy zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Do Interaktywnego Centrum Pszczelarstwa Apilandia 4 kwietnia 2025 roku wybrali się uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Władysława Jagiełły w Zaborowie oraz Publicznej Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Rzezawie. Wzięli oni udział w zwiedzaniu muzeum z przewodnikiem, wykonywaniu świec z wosku lanego oraz węzy pszczelej, degustacji produktów pszczelich, a także obserwacji pszczół w przeszklonym ulu.
Wizyta pozwoliła uczniom zdobyć fascynujące doświadczenia związane z pszczelarstwem, a także zwiększyć ich świadomość na temat znaczenia bioróżnorodności dla funkcjonowania ekosystemów. Uczniowie mogli dowiedzieć się więcej o życiu pszczół, ich roli w przyrodzie oraz o zagrożeniach wpływających na ich populację.
Wyjazdy miały na celu rozbudzenie zainteresowania przyrodą oraz zachęcenie młodzieży do aktywnego udziału w działaniach proekologicznych. Zorganizowane wizyty studyjne dostarczyły nie tylko atrakcyjnych doświadczeń edukacyjnych, lecz również inspirowały do troski o bioróżnorodność i środowisko naturalne.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie